top of page
Vyhledat
  • Obrázek autoraJakub

WUNDER - taxikářem za dva dny a bez papírování

Zajímá Vás, jaké to je být taxikářem, nebo byste si to chtěli vyzkoušet? Na českém trhu funguje pár služeb, které jsou alternativou vůči klasickým (profesionálním) taxislužbám. Namátkou Uber, Liftago, upTAXI, Wunder… a právě tu poslední z nich jsem se pro Vás rozhodl vyzkoušet. Ale ne z pohledu zákazníka, takových recenzí na taxislužby vygooglíte mraky. Já jsem se normálně zaregistroval jako taxikář a přináším Vám pohled z té druhé, řidičské strany!


Tak pojďme na to. První, co člověk musí udělat, je stáhnout si aplikaci Wunder do mobilu a zažádat o registraci jako řidič. Hned jsem byl přesměrován na webovou stránku, kde jsem mohl pokračovat pouze za předpokladu, že mám facebook účet. Z důvodu bezpečnosti. Ten mám, výborně. Po vyplnění absolutního minima informací (celé jméno, e-mail, telefon) je registrace dokončena a je mi sděleno, že během následujícího dne bude ověřena moje mailová adresa a pak mi někdo zavolá a ověří moje mobilní číslo. Fajn, žádné zbytečnosti, na druhou stranu pak mohou Wunder řídit lidé bez řidičáku, bez pojištěného vozu, bez platné technické kontroly - a to pro zákazníka nemusí být to pravé ořechové, pokud to tedy vůbec zjistí.


Do 24 hodin mi přišel e-mail o tom, že jsem se stal členem řidičské komunity Wunder a další den mi už volal market manažer David, že je vše ok, a že mohu jezdit. Gut, tak jsem natěšeně čekal na víkend, kdy jsem měl celý večer vyhrazený čas na taxikaření.

V pátek jsem se v mobilní aplikaci, kde zákazníci zadávají, kam a kdy chtějí odvézt, přepnul do módu řidiče, a hned začaly chodit nabídky na odvozy. Bohužel zpočátku buď příliš krátké nebo daleko od místa, kde jsem měl zaparkované auto. Sem tam přišla i žádost na odvoz do budoucna a ejhle, jedna taková nabídka se mi líbila délkou i lokací, zákazník se nacházel asi pětset metrů od mého stanoviště. Tak jsem jízdu přijal a nedočkavě čekal na blížící se čas vyzvednutí. Jaké bylo mé zklamání, když zákazník asi dvacet minut před jízdou požadavek zrušil. To není moc fér, nepřijde žádná omluva, jen info z aplikace. Otráveně jsem appku vypnul (bylo kolem půlnoci) a řekl si, že zítra je také den.


V sobotu večer jsem znovu procházel možné jízdy a opět šáhl po jedné plánované. A zase to samé - před začátkem zrušena. Ten samý zákazník ale potřeboval posunout čas odvozu, proto se jeho žádost objevila o půlhodiny později v aplikaci znovu. Přijal jsem ji a za chvíli frčel na místo vyzvednutí. Zde jsem ho naložil a pluli jsme noční poloprázdnou Prahou nějakých deset minut z Prahy 8 k Tančícímu domu. Byl to zvláštní pocit, hrát si na taxikáře, zkrátka jedno z mých “poprvé”. Cesta utíkala, konverzovali jsme o Wunder službě, o hospodách; bylo vidět, že zákazník jezdí takto často a proaktivně si žádá debatu, aby si cestu zkrátil. Proč ne, nepříjemné to není, jen mi dvakrát dalo větší práci soustředit se na téma hovoru a zároveň na cestu. Inu, až člověk získá praxi, jde to zřejmě jak po másle.


Zastavil jsem na přání v ulici, kde si řekl, rozloučili jsme se a mobilní aplikace mne vyzvala k potvrzení proběhlé jízdy a hodnocení klienta. Ten byl ok, tak jsem mu dal plné hodnocení a odjel jsem domů. Tam jsem čekal, co se bude dít teď - z online příručky jsem vědel, že i zákazník musí poskytnout hodnocení řidiče a volitelně za jízdu zaplatit (aplikace je propojená se zákazníkovou platební kartou, což je podmínka používání této služby). Volitelně proto, že povinnost platit ve Wunderu jednoduše není. Aplikace nabídne nějakou částku, která by měla být přiměřená délce trasy a je na klientovi, zda dá víc, míň nebo nic. Mno, čekám už více než 14 dní, a ani hodnocení, ani zpráva o spropitném, nedorazila.


Moje smůla na první jízdu nebo je to běžné? To jsem se chtěl dozvědět, proto jsem další den vzal hned první jízdu, která se namanula. Tady se zastavím u jedné zvláštnosti - pokud akceptujete jízdi do budoucna, tedy zákazník se odvoz na konkrétní čas, nedozvíte se při akceptaci jízdy, kolik by mělo činit spropitné. Narozdíl o jízd, které se konají hned - tam doporučenou cenu vidíte. Přijde mi to hodně zvláštní. Jízdu hned jsem tedy přijmul a odfrčel za zákaznicí. Pěkně jsme poklábosili a minutu po rozloučení už jsem měl v online přehledu zprávu o udělení spropitného. Bylo nachlup stejné jako to doporučené, tj. konkrétně 80 Kč. Wunder si z této částky vždy bere 20%, takže ve finále jsem vydělal 64 korun. Letmým výpočtem při spotřebě vozu 6,5 litru na sto po noční Praze mi vyšlo, že má marže (bez amortizace vozu, čistě nákladem na pohonné hmoty) je okolo 50%, tj. z 64 Kč mne polovinu stojí palivo. První jízda ale zřejmě nebude odměněna vůbec, a tam mne palivo stálo čtyřicet korun, tak jsem nyní v mínusu :-)


Po týdnu jsem zrealizoval ještě další dvě jízdy, u kterých nebyl problém - vždy jsem dostal spropitné. A minulý čtvrtek dorazily první peníze na účet. Wunder vyplácí týdně/měsíčně, podle toho, jak si to nastavíte. Akorát je minimální částka k výplatě 10€, tedy plus mínus 270 korun. Co jsem nekvitoval zrovna nadšeně - společnost Wunder zde nemá oficiální pobočku, takže ani český bankovní účet, což v praxi znamená, že výplatu Vám přepočtou do € a ty vám z německé banky pošlou v eurech na váš korunový účet. Dvojí přepočet kurzu vem čert, to jsou drobné, ale většina bank si za převod peněz ze zahraničí účtuje celkem tučný poplatek (namátkou, co jsem zjistil: UniCredit 200 Kč, ČSOB 150 Kč, Airbank 25 Kč, Zuno 0 Kč). Mou bankou je UniCredit, tudíž jsem obdržel 289 korun a hned mi strhli dvě stovky.


Krátké zhodnocení na závěr: nemyslím si, že by se dlouhodobě dalo na službě prodělat, to asi ne, ale leckomu nemožnost získat za ujeté kilometry předem danou částku může mentálně vadit. Nejsem si ale jistý stylem, jakým je služba propagována, a to ve smyslu “přivydělejte si kamkoliv jedete tím, že na vaší cestě někoho přiberete”. Protože realita taková (zatím) není - bude hodně těžké natrefit na někoho, kdo potřebuje jet s vámi část nebo celou trasu, kterou běžně jezdíte. A proto si myslím, že většina řidičů Wunder využívá taxi styl, tj. někoho odveze někam a vyčkává, zda se poblíž nenajde někdo, koho by odvezl dál, ale nedělá to primárně proto, že s vozem sám někam potřebuje. Během pěti dnů jsem sledoval (to lze v aplikaci vidět), kolik řidičů je ve stejný okamžik po Praze připraveno někoho odvést. Mimo špičku ve všední dny je to tak 6-8 lidí, ve špičce o víkendech (22-02) pak jednou tolik. No, a samotná aplikace má pár much, které, až se vyladí, přispějí lepší použitelnosti appky ze strany řidiče. Uvidíme za pár měsíců, každopádně sem tam Wunder ještě testnu, hlavně proto, že mne řízení baví :) A jako druhý na test přijde brzy služba Uber, tak se těšte!


AKTUALIZACE 12/2015

Od prosince 2015 Wunder zavedl povinné spropitné, jehož výši vypočítává aplikace automaticky. Je to vždy maximálně stokoruna. Zároveň byla aplikace předělána tak, aby primárně sloužila opravdu ke spolujízdě, tedy k tomu účelu, který Wunder hlásá - společné dojíždění. V praxi je to o tom, že řidiči i cestující si většinou předem do aplikace zadají, odkud a kam potřebují jet, a systém páruje tu poptávku a nabídku, která si je nejbližší, včetně vypočítané zajížďky.


Aktuální info k půli roku 2016 - aplikace Wunder není v České republice již k dispozici ke stažení, na facebooku je poslední aktivita na začátku tohoto roku. Vypadá to, že Uber a BlaBlaCar tuto službu přebili, minimálně v ČR. Celosvětově však služba i nadále funguje. Možná ji koupí někdo, kdo využije klientskou základnu řidičů, uvidíme.

10 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

NEKUPUJ AUTO NA ULICI – HE? PROČ?

30.3.2017 se konala tisková konference pořádaná Asociací prodejců použitých automobilů s názvem „Nekupuj auto na ulici“. Což je mimochodem i webová a facebooková stránka, která před i po konferenci

Tank karta BENZINA EASY

Minulý týden jsme se v nebazarum.cz podívali na zoubek novince pro motoristy soukromníky od společnosti Benzina. Tou je tzv. Tank karta Easy. Co umí a jaké výhody a nevýhody má? Z reklamních materiá

Zkontrolujsiauto by CEBIA II.

Příběh druhý Už jsem to zmiňoval v předchozím díle, ale musím to připomenout znovu - kdyby se administrativní chyba a následné poskytnutí údajů nekorespondujících se skutečností stala jen jednou, má

bottom of page